Statut

Statut Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

AKADEMIA ROZWOJU

 

I. Postanowienia ogólne
II. Cele i zadania
III. Struktura organizacyjna
IV. Finansowanie działalności
V. Postanowienia końcowa

 

 

I. Postanowienie ogólne

 

§ 1

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.);
  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (Dz. U. poz. 1257);
  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. Nr 173, poz. 1072);
  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. poz. 199)
  • Kodeks pracy.

 

§ 2

  1. Nazwa: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna AKADEMIA ROZWOJU;
  2. Siedziba: 83-000 Pruszcz Gdański, ul. Korzeniowskiego 66;
  3. Poradnia jest prowadzona na podstawie wpisu do ewidencji placówek oświatowych miasta Gdańska.
  4. Organem prowadzącym jest AKADEMIA ROZWOJU Sp. z o. o, 81-533 Gdynia, ul Lidzka 42, NIP 5842308945, REGON 365033784.

 

 

II. Cele i zadania

§ 3

Poradnia udziela pomocy każdej przyjętej osobie w zakresie:

  • dzieciom: pomoc terapeutyczna, w szczególności pomoc psychologiczno-pedagogiczna, logopedyczna oraz w zakresie integracji sensorycznej, rehabilitacji
    i reedukacji;
  • rodzicom i opiekunom: pomoc terapeutyczna i konsultacyjna, w szczególności pomoc psychologiczno-pedagogiczna związana z wychowywaniem, kształceniem i rozwojem dzieci.

 

§ 4

Do zadań Poradni należy pomoc zgłaszającym się osobom zgodnie ze specyfiką ich problemów. Zadania mogą obejmować:

  1. Wczesne interwencje i wspomaganie rozwoju dziecka w ramach tworzonych przez Poradnię Zespołów Opiniujących, w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole – prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną oraz opiekunami;
  2. Terapię zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesno-szkolnym;
  3. Pomoc rodzicom i opiekunom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron dziecka;
  4. Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci;
  5. Diagnozowanie trudności rozwojowych u dzieci w wieku od urodzenia do momentu podjęcia nauki szkolnej;
  6. Prowadzenie zajęć grupowych i treningów dla dzieci z trudnościami rozwojowymi, ich rodzeństwa oraz rodziców i opiekunów;
  7. Wydawanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania oraz kształcenia integracyjnego.

 

§ 5

Poradnia realizuje cele i zadania m.in. poprzez :

  • diagnozę trudności rozwojowych dzieci;
  • terapię, w szczególności:
  1. prowadzenie terapii psychologicznej;
  2. prowadzenie terapii pedagogicznej;
  3. prowadzenie terapii logopedycznej;
  4. prowadzenie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych;
  5. wspieranie i stymulowanie rozwoju dziecka;
  6. prowadzenie zajęć grupowych i treningów.
  • konsultację i doradztwo;
  • działalność informacyjną mającą na celu szerzenie wiedzy psychologiczno- pedagogicznej;
  • działalność szkoleniową i warsztatową.

 

§ 6

Poradnia realizuje swe cele i zadania we współpracy z:

  • rodzicami i opiekunami dziecka;
  • pracownikami poradni;
  • nauczycielami przedszkoli, szkół lub placówek oświatowych;
  • innymi poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi, jeśli zachodzi taka potrzeba.

 

§ 7

Poradnia oferuje swą pomoc klientom zgodnie z wymaganymi celami i zadaniami statutu, stosownie do zgłoszonych przez klienta potrzeb i zgodnie ze świadczoną ofertą usług.

 

 

III. Struktura organizacyjna

§ 8

Organami poradni są:

  1. Prowadzący Poradnię
  2. Dyrektor
  3. Zespół Opiniujący powołany przez Dyrektora, w składzie:
  • dyrektor poradni lub osoba przez niego upoważniona – jako Przewodniczący Zespołu;
  • psycholog;
  • pedagog;
  • logopeda;
  • rehabilitant;
  • ewentualnie lekarz lub inni specjaliści.

 

§ 9

  1. Do zadań Prowadzącego Poradnię należy:
    1. nadawanie statutu;
    2. powoływanie i odwoływanie Dyrektora Poradni;
    3. ustalanie wysokości opłat;
    4. zarządzanie majątkiem Poradni;
    5. rozstrzyganie ewentualnych sporów między pracownikami a Dyrektorem Poradni.

 

§ 10

  1. Do zadań Dyrektora Poradni należy w szczególności:
  1. kierowanie działalnością Poradni i reprezentowanie jej na zewnątrz;
  2. sprawianie nadzoru psychologiczno-pedagogicznego;
  3. zatrudnianie i zwalnianie pracowników Poradni;
  4. powoływanie członków Zespołu Opiniującego;
  5. nadzorowanie zadań Zespołu Wczesnego Wspomagania, podjętych zgodnie z przepisami prawa oświatowego, w ramach jego kompetencji;
  6. zatwierdzanie wydawanych przez Poradnię diagnozy i opinie;
  7. dysponowanie środkami finansowymi poradni i ponoszenie odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, organizowanie administracyjnej i gospodarczej obsługi Poradni, wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych;
  8. Dyrektor Poradni za zgodą organu prowadzącego może powołać wicedyrektora Poradni, którego zakres zadań określi odrębnym dokumentem. Dyrektor Poradni może powołać również kierownika, którego zakres zadań określi odrębnym dokumentem.

 

§ 11

  1. Do zadań Zespołu Opiniującego należy w szczególności:
  2. ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
  3. opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
  4. analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
  5. Zespół Opiniujący szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania.
  6. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
  7. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną. W przypadku dzieci, które ukończyły 3. rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
  8. Zespół Opiniujący współpracuje z rodziną dziecka w szczególności przez:
  9. udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
  10. udzielanie instruktażu i prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
  11. pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka.

 

 

§ 12

  1. Zespół Opiniujący wydaje opinię na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecka, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty złożenia wniosku.
  2. Osoba składająca wniosek, o której mowa w ust. 1, może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku dziecka uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub placówki, albo pełnoletniego ucznia uczęszczającego do szkoły lub placówki – także opinię nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce.
  3. Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, na wniosek poradni rodzic dziecka przedstawia zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka, zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.
  4. W celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych dziecka, poradnia może się zwrócić do dyrektora odpowiednio przedszkola, szkoły lub innej placówki, do której dziecko uczęszcza, o wydanie opinii nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów, informując o tym osobę składającą wniosek.
  5. Wniosek o wydanie opinii powinien zawierać:
  6. imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania;
  7. imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz miejsce ich zamieszkania;
  8. określenie celu i przyczyny, dla której niezbędne jest uzyskanie orzeczenia albo opinii;
  9. podpis wnioskodawcy;
  10. posiadaną przez rodziców dokumentację dotyczącą rozwoju i stanu zdrowia dziecka, w szczególności wydane przez specjalistów opinie, zaświadczenia oraz wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich. Przewodniczący zespołu zawiadamia rodziców (prawnych opiekunów) o terminie posiedzenia zespołu.
  11. Rodzice (prawni opiekunowie) mogą wziąć udział w posiedzeniu Zespołu Opiniującego i przedstawić swoje stanowisko.
  12. Opinię Zespołu Opiniującego doręcza się wnioskodawcy na piśmie w terminie do 14 dni od dnia posiedzenia zespołu w trzech egzemplarzach.
  13. W przypadku nieuwzględnienia wniosku, Zespół Opiniujący wydaje wnioskodawcy opinię odmowną, stwierdzającą, że nie zachodzi potrzeba zajęć z zakresu wczesnego wspomagania na piśmie w terminie do 14 dni od dnia posiedzenia Zespołu w jednym egzemplarzu.
  14. Rodzice (prawni opiekunowie) mogą wnieść odwołanie od opinii do kuratora oświaty, który wydał opinię, w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia.
  15. Opinia Zespołu Opiniującego powinna zawierać:
  16. oznaczenie poradni wydającej opinię;
  17. numer opinii;
  18. datę wydania opinii;
  19. podstawę prawna wydania opinii;
  20. imię i nazwisko dziecka, którego dotyczy opinia, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania;
  21. listę Specjalistów Zespołu Opiniującego biorących udział w tworzeniu opinii;
  22. określenie indywidualnych rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka oraz opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka, w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii;
  23. stanowisko w sprawie, której dotyczy opinia oraz szczegółowe jego uzasadnienie;
  24. wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem;
  25. wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu;
  26. imiona i nazwiska rodziców, podpis dyrektora poradni.
  27. Poradnia wydaje na wniosek rodzica informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni.

 

§ 13

W Poradni są organizowane i działają zespoły opiniujące, wydające opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

 

§ 14

Poradnia prowadzi działalność szkoleniową i warsztatową dla rodziców, opiekunów, nauczycieli, wychowawców, specjalistów poprzez:

  1. porady i konsultacje;
  2. udział w spotkaniach z nauczycielami, wychowawcami i specjalistami;
  3. warsztaty;
  4. grupy wsparcia;
  5. wykłady i prelekcje;
  6. działalność informacyjno-szkoleniową.

 

§ 15

  1. Pracownicy zatrudniani mogą być na umowę o pracę, umowę zlecenie, umowę o dzieło oraz umowy o współpracę lub kontrakt.
  2. Prawa i obowiązki osób pracujących na rzecz Poradni są określone w umowach zawartych między nimi a Poradnią i dotyczą m. in. prowadzenia badań, dokumentacji, terapii, szkoleń.
  3. Osoby zatrudnione w Poradni realizują zadania statutowe również poza siedzibą, w środowisku rodzinnym, opiekuńczym oraz w miejscu zamieszkania dziecka.
  4. Poradnia może współpracować z lekarzami – konsultantami, rehabilitantami, doradcami zawodowymi, pracownikami administracyjnymi i wolontariuszami.
  5. Prawa i obowiązki osób pracujących na rzecz Poradni są określone w umowach zawartych między nimi a Poradnią oraz regulują je odpowiednie przepisy dla formy zatrudnienia.
  6. Do obowiązków pracowników pedagogicznych należy w szczególności:
  7. uczestniczenie w działaniach Zespołu Wczesnego Wspomagania,
  8. prowadzenie dokumentacji w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów, dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt
  9. wykonywanie swojej pracy w zakresach wynikających z indywidualnych przydziałów czynności, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami,
  10. przygotowanie się do zajęć i uzupełnianie dokumentacji dot realizacji terapii dziecka w wymiarze nie mniej niż 3 godzin miesięcznie na dziecko w terapii wczesnego wspomagania rozwoju dla prowadzących je specjalistów
  11. W celu zapewnienia bieżącej obsługi, w Poradni zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi. Do zadań tych pracowników należy zapewnienie sprawnego działania organizacyjnego Poradni oraz utrzymanie w czystości pomieszczeń i wyposażenia Poradni. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników niepedagogicznych oraz formę zatrudnienia określa Dyrektor Poradni.
  12. Osoby zatrudnione w Poradni realizują zadania statutowe również poza siedzibą, w środowisku rodzinnym, opiekuńczym oraz w miejscu zamieszkania dziecka, a także w innych placówkach oświatowych i podmiotach współpracujących

 

§ 16

  1. Nieujęte statutem przepisy reguluje Kodeks Pracy i Kodeks Cywilny.
  2. W sprawach spornych pracownik ma prawo odwołać się do Dyrektora Poradni w terminie do 14 dni.

 

§ 17

Klienci korzystający z usług świadczonych przez Poradnię:

  • zgłaszają się osobiście, telefonicznie lub mailowo i zamawiają usługę z oferty przedstawionej przez placówkę;
  • w przypadku prowadzenia terapii dziecka rodzice lub prawni opiekunowie dziecka podpisują kontrakt z poradnią regulującą szczegółowe ustalenia współpracy

 

 

§ 18

  1. Korzystający z usług Poradni mają prawo do:
  • uzyskania rzetelnej i profesjonalnej pomocy w ramach świadczonych przez Poradnię usług, zgodnie z zasadami etyki zawodowej;
  • uzyskiwania opinii psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych oraz zaświadczeń zgodnych z uprawnieniami posiadanymi przez pracowników pedagogicznych Poradni, zgodnie z ich kwalifikacjami zawodowymi oraz opinii
    o potrzebie wczesnego wspomagania dziecka wydanej przez Zespół Wczesnego Wspomagania;
  • uzyskania rzetelnych informacji dotyczących przebiegu procesu diagnostycznego.

 

§ 19

  1. Poradnia działa w ciągu całego roku, z wyjątkiem niedziel i dni świątecznych, z możliwością przerwy feryjnej lub wakacyjnej.
  2. Poradnia prowadzi działalność 6 dni w tygodniu, poniedziałek – piątek w godzinach 7.30–18.00, w soboty w godzinach 9.00–13.00.
  3. Godziny pracy poradni ustala Dyrektor.

 

 

IV. Finansowanie działalności

§ 20

  1. Korzystanie z usług świadczonych przez Poradnię jest dobrowolne, bezpłatne i odpłatne.
  2. Wysokość opłat ustala osoba prowadząca Poradnię i są one zamieszczone w cenniku dostępnym na stronie Poradni oraz w siedzibie Poradni.
  3. Środki finansowe na działalność Poradni są uzyskiwane z:
  • opłat od osób zgłaszających się do poradni;
  • dotacji (zgodnie z art. 90 ust. 1a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty);
  • dotacji z Unii Europejskiej.

 

 

V. Postanowienia końcowe

§ 21

W Poradni prowadzona jest następująca dokumentacja:

  • teczki indywidualne badanych – dokumentacje badań psychologicznych i pedagogicznych;
  • rejestr wydawanych opinii;
  • akta osobowe pracowników zawierające dokumentację dotyczącą kwalifikacji zawodowych zatrudnionych w Poradni pracowników;
  • dokumentacja z przebiegu prowadzonej terapii (indywidualnej, grupowej);
  • inna dokumentacja wynikającą z nadzoru zadań statutowych zgodnie z ustaleniami Dyrektora placówki.

 

§ 22

  1. Zmian w Statucie dokonuje organ prowadzący Poradnię.
  2. Statut Poradni wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia.

 Dyrektor poradni