Statut Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
AKADEMIA ROZWOJU
I. Postanowienia ogólne
II. Cele i zadania
III. Struktura organizacyjna
IV. Finansowanie działalności
V. Postanowienia końcowa
I. Postanowienie ogólne
§ 1
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.);
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (Dz. U. poz. 1257);
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. Nr 173, poz. 1072);
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. poz. 199)
- Kodeks pracy.
§ 2
- Nazwa: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna AKADEMIA ROZWOJU;
- Siedziba: 83-000 Pruszcz Gdański, ul. Korzeniowskiego 66;
- Poradnia jest prowadzona na podstawie wpisu do ewidencji placówek oświatowych miasta Gdańska.
- Organem prowadzącym jest AKADEMIA ROZWOJU Sp. z o. o, 81-533 Gdynia, ul Lidzka 42, NIP 5842308945, REGON 365033784.
II. Cele i zadania
§ 3
Poradnia udziela pomocy każdej przyjętej osobie w zakresie:
- dzieciom: pomoc terapeutyczna, w szczególności pomoc psychologiczno-pedagogiczna, logopedyczna oraz w zakresie integracji sensorycznej, rehabilitacji
i reedukacji; - rodzicom i opiekunom: pomoc terapeutyczna i konsultacyjna, w szczególności pomoc psychologiczno-pedagogiczna związana z wychowywaniem, kształceniem i rozwojem dzieci.
§ 4
Do zadań Poradni należy pomoc zgłaszającym się osobom zgodnie ze specyfiką ich problemów. Zadania mogą obejmować:
- Wczesne interwencje i wspomaganie rozwoju dziecka w ramach tworzonych przez Poradnię Zespołów Opiniujących, w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole – prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną oraz opiekunami;
- Terapię zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesno-szkolnym;
- Pomoc rodzicom i opiekunom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron dziecka;
- Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci;
- Diagnozowanie trudności rozwojowych u dzieci w wieku od urodzenia do momentu podjęcia nauki szkolnej;
- Prowadzenie zajęć grupowych i treningów dla dzieci z trudnościami rozwojowymi, ich rodzeństwa oraz rodziców i opiekunów;
- Wydawanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania oraz kształcenia integracyjnego.
§ 5
Poradnia realizuje cele i zadania m.in. poprzez :
- diagnozę trudności rozwojowych dzieci;
- terapię, w szczególności:
- prowadzenie terapii psychologicznej;
- prowadzenie terapii pedagogicznej;
- prowadzenie terapii logopedycznej;
- prowadzenie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych;
- wspieranie i stymulowanie rozwoju dziecka;
- prowadzenie zajęć grupowych i treningów.
- konsultację i doradztwo;
- działalność informacyjną mającą na celu szerzenie wiedzy psychologiczno- pedagogicznej;
- działalność szkoleniową i warsztatową.
§ 6
Poradnia realizuje swe cele i zadania we współpracy z:
- rodzicami i opiekunami dziecka;
- pracownikami poradni;
- nauczycielami przedszkoli, szkół lub placówek oświatowych;
- innymi poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi, jeśli zachodzi taka potrzeba.
§ 7
Poradnia oferuje swą pomoc klientom zgodnie z wymaganymi celami i zadaniami statutu, stosownie do zgłoszonych przez klienta potrzeb i zgodnie ze świadczoną ofertą usług.
III. Struktura organizacyjna
§ 8
Organami poradni są:
- Prowadzący Poradnię
- Dyrektor
- Zespół Opiniujący powołany przez Dyrektora, w składzie:
- dyrektor poradni lub osoba przez niego upoważniona – jako Przewodniczący Zespołu;
- psycholog;
- pedagog;
- logopeda;
- rehabilitant;
- ewentualnie lekarz lub inni specjaliści.
§ 9
- Do zadań Prowadzącego Poradnię należy:
- nadawanie statutu;
- powoływanie i odwoływanie Dyrektora Poradni;
- ustalanie wysokości opłat;
- zarządzanie majątkiem Poradni;
- rozstrzyganie ewentualnych sporów między pracownikami a Dyrektorem Poradni.
§ 10
- Do zadań Dyrektora Poradni należy w szczególności:
- kierowanie działalnością Poradni i reprezentowanie jej na zewnątrz;
- sprawianie nadzoru psychologiczno-pedagogicznego;
- zatrudnianie i zwalnianie pracowników Poradni;
- powoływanie członków Zespołu Opiniującego;
- nadzorowanie zadań Zespołu Wczesnego Wspomagania, podjętych zgodnie z przepisami prawa oświatowego, w ramach jego kompetencji;
- zatwierdzanie wydawanych przez Poradnię diagnozy i opinie;
- dysponowanie środkami finansowymi poradni i ponoszenie odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, organizowanie administracyjnej i gospodarczej obsługi Poradni, wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych;
- Dyrektor Poradni za zgodą organu prowadzącego może powołać wicedyrektora Poradni, którego zakres zadań określi odrębnym dokumentem. Dyrektor Poradni może powołać również kierownika, którego zakres zadań określi odrębnym dokumentem.
§ 11
- Do zadań Zespołu Opiniującego należy w szczególności:
- ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
- opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
- analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
- Zespół Opiniujący szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną. W przypadku dzieci, które ukończyły 3. rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
- Zespół Opiniujący współpracuje z rodziną dziecka w szczególności przez:
- udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
- udzielanie instruktażu i prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
- pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka.
§ 12
- Zespół Opiniujący wydaje opinię na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecka, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty złożenia wniosku.
- Osoba składająca wniosek, o której mowa w ust. 1, może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku dziecka uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub placówki, albo pełnoletniego ucznia uczęszczającego do szkoły lub placówki – także opinię nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce.
- Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, na wniosek poradni rodzic dziecka przedstawia zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka, zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.
- W celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych dziecka, poradnia może się zwrócić do dyrektora odpowiednio przedszkola, szkoły lub innej placówki, do której dziecko uczęszcza, o wydanie opinii nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów, informując o tym osobę składającą wniosek.
- Wniosek o wydanie opinii powinien zawierać:
- imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania;
- imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz miejsce ich zamieszkania;
- określenie celu i przyczyny, dla której niezbędne jest uzyskanie orzeczenia albo opinii;
- podpis wnioskodawcy;
- posiadaną przez rodziców dokumentację dotyczącą rozwoju i stanu zdrowia dziecka, w szczególności wydane przez specjalistów opinie, zaświadczenia oraz wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich. Przewodniczący zespołu zawiadamia rodziców (prawnych opiekunów) o terminie posiedzenia zespołu.
- Rodzice (prawni opiekunowie) mogą wziąć udział w posiedzeniu Zespołu Opiniującego i przedstawić swoje stanowisko.
- Opinię Zespołu Opiniującego doręcza się wnioskodawcy na piśmie w terminie do 14 dni od dnia posiedzenia zespołu w trzech egzemplarzach.
- W przypadku nieuwzględnienia wniosku, Zespół Opiniujący wydaje wnioskodawcy opinię odmowną, stwierdzającą, że nie zachodzi potrzeba zajęć z zakresu wczesnego wspomagania na piśmie w terminie do 14 dni od dnia posiedzenia Zespołu w jednym egzemplarzu.
- Rodzice (prawni opiekunowie) mogą wnieść odwołanie od opinii do kuratora oświaty, który wydał opinię, w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia.
- Opinia Zespołu Opiniującego powinna zawierać:
- oznaczenie poradni wydającej opinię;
- numer opinii;
- datę wydania opinii;
- podstawę prawna wydania opinii;
- imię i nazwisko dziecka, którego dotyczy opinia, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania;
- listę Specjalistów Zespołu Opiniującego biorących udział w tworzeniu opinii;
- określenie indywidualnych rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka oraz opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka, w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii;
- stanowisko w sprawie, której dotyczy opinia oraz szczegółowe jego uzasadnienie;
- wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem;
- wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu;
- imiona i nazwiska rodziców, podpis dyrektora poradni.
- Poradnia wydaje na wniosek rodzica informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni.
§ 13
W Poradni są organizowane i działają zespoły opiniujące, wydające opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
§ 14
Poradnia prowadzi działalność szkoleniową i warsztatową dla rodziców, opiekunów, nauczycieli, wychowawców, specjalistów poprzez:
- porady i konsultacje;
- udział w spotkaniach z nauczycielami, wychowawcami i specjalistami;
- warsztaty;
- grupy wsparcia;
- wykłady i prelekcje;
- działalność informacyjno-szkoleniową.
§ 15
- Pracownicy zatrudniani mogą być na umowę o pracę, umowę zlecenie, umowę o dzieło oraz umowy o współpracę lub kontrakt.
- Prawa i obowiązki osób pracujących na rzecz Poradni są określone w umowach zawartych między nimi a Poradnią i dotyczą m. in. prowadzenia badań, dokumentacji, terapii, szkoleń.
- Osoby zatrudnione w Poradni realizują zadania statutowe również poza siedzibą, w środowisku rodzinnym, opiekuńczym oraz w miejscu zamieszkania dziecka.
- Poradnia może współpracować z lekarzami – konsultantami, rehabilitantami, doradcami zawodowymi, pracownikami administracyjnymi i wolontariuszami.
- Prawa i obowiązki osób pracujących na rzecz Poradni są określone w umowach zawartych między nimi a Poradnią oraz regulują je odpowiednie przepisy dla formy zatrudnienia.
- Do obowiązków pracowników pedagogicznych należy w szczególności:
- uczestniczenie w działaniach Zespołu Wczesnego Wspomagania,
- prowadzenie dokumentacji w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów, dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt
- wykonywanie swojej pracy w zakresach wynikających z indywidualnych przydziałów czynności, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami,
- przygotowanie się do zajęć i uzupełnianie dokumentacji dot realizacji terapii dziecka w wymiarze nie mniej niż 3 godzin miesięcznie na dziecko w terapii wczesnego wspomagania rozwoju dla prowadzących je specjalistów
- W celu zapewnienia bieżącej obsługi, w Poradni zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi. Do zadań tych pracowników należy zapewnienie sprawnego działania organizacyjnego Poradni oraz utrzymanie w czystości pomieszczeń i wyposażenia Poradni. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników niepedagogicznych oraz formę zatrudnienia określa Dyrektor Poradni.
- Osoby zatrudnione w Poradni realizują zadania statutowe również poza siedzibą, w środowisku rodzinnym, opiekuńczym oraz w miejscu zamieszkania dziecka, a także w innych placówkach oświatowych i podmiotach współpracujących
§ 16
- Nieujęte statutem przepisy reguluje Kodeks Pracy i Kodeks Cywilny.
- W sprawach spornych pracownik ma prawo odwołać się do Dyrektora Poradni w terminie do 14 dni.
§ 17
Klienci korzystający z usług świadczonych przez Poradnię:
- zgłaszają się osobiście, telefonicznie lub mailowo i zamawiają usługę z oferty przedstawionej przez placówkę;
- w przypadku prowadzenia terapii dziecka rodzice lub prawni opiekunowie dziecka podpisują kontrakt z poradnią regulującą szczegółowe ustalenia współpracy
§ 18
- Korzystający z usług Poradni mają prawo do:
- uzyskania rzetelnej i profesjonalnej pomocy w ramach świadczonych przez Poradnię usług, zgodnie z zasadami etyki zawodowej;
- uzyskiwania opinii psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych oraz zaświadczeń zgodnych z uprawnieniami posiadanymi przez pracowników pedagogicznych Poradni, zgodnie z ich kwalifikacjami zawodowymi oraz opinii
o potrzebie wczesnego wspomagania dziecka wydanej przez Zespół Wczesnego Wspomagania; - uzyskania rzetelnych informacji dotyczących przebiegu procesu diagnostycznego.
§ 19
- Poradnia działa w ciągu całego roku, z wyjątkiem niedziel i dni świątecznych, z możliwością przerwy feryjnej lub wakacyjnej.
- Poradnia prowadzi działalność 6 dni w tygodniu, poniedziałek – piątek w godzinach 7.30–18.00, w soboty w godzinach 9.00–13.00.
- Godziny pracy poradni ustala Dyrektor.
IV. Finansowanie działalności
§ 20
- Korzystanie z usług świadczonych przez Poradnię jest dobrowolne, bezpłatne i odpłatne.
- Wysokość opłat ustala osoba prowadząca Poradnię i są one zamieszczone w cenniku dostępnym na stronie Poradni oraz w siedzibie Poradni.
- Środki finansowe na działalność Poradni są uzyskiwane z:
- opłat od osób zgłaszających się do poradni;
- dotacji (zgodnie z art. 90 ust. 1a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty);
- dotacji z Unii Europejskiej.
V. Postanowienia końcowe
§ 21
W Poradni prowadzona jest następująca dokumentacja:
- teczki indywidualne badanych – dokumentacje badań psychologicznych i pedagogicznych;
- rejestr wydawanych opinii;
- akta osobowe pracowników zawierające dokumentację dotyczącą kwalifikacji zawodowych zatrudnionych w Poradni pracowników;
- dokumentacja z przebiegu prowadzonej terapii (indywidualnej, grupowej);
- inna dokumentacja wynikającą z nadzoru zadań statutowych zgodnie z ustaleniami Dyrektora placówki.
§ 22
- Zmian w Statucie dokonuje organ prowadzący Poradnię.
- Statut Poradni wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia.
Dyrektor poradni